
Ki neveljen: a Belügyminisztérium vagy a TikTok?
Rosszul indult az iskolai mobilkorlátozás a magyar iskolákban, de szükség van a szabályozásra. Kinek a felelőssége beavatkozin a képernyő-függő gyerekek...
A magyarok egy része úgy tekint az iszlámra, mint valami idegen testre, amely betüremkedik az amúgy keresztény nemzettestbe.Ennél nagyobbat azonban nem is tévedhetnének. Az iszlám a keletkezése óta jelen van Európában. Sőt, a magyar nemzet keletkezése óta is.
A honfoglaló magyarokkal együtt három muszlim törzs is érkezett a Kárpát-medencébe. Ők voltak a böszörmények, akiknek a neve azt jelenti: muzulmánok. Az Árpád-házi királyok idején a böszörmények kereskedelemre és pénzügyekre szakosodtak a fiatal magyar államban, kincstári jövedelemkezelők, pénzverők és vámosok voltak, illetve bizonyos harcászati feladatokat láttak el, híresen kiváló íjászokat adtak például. Egészen a tatárjárásig megőrizték a vallási autonomiájukat, még az agresszív katolicizálás idején is. Erről több korabeli írásos forrás is fennmaradt muszlim utazóktól, a mór jogtudós és vándorteológus Abu-Hamid al-Garnati al-Andalusi egyenesen azt írta az Árpád-házi II. Géza királyról, hogy “Ez a király szereti a muszlimokat.” Erről számos történelmi dokumentum tanúskodik, ezekt sorra veszi Szűcs Jenő cikke a Holmi folyóiratban.
De nem csak Magyarországon éltek muszlimok a középkorban, hanem szerte Kelet-Európában illetve Szicíliában, és a mai Spanyolország területén, ahol Al Andaluz néven hétszáz évig uralkodtak az Omajjádok, a központjuk Kordoba volt. Az ókori görög és római irodalom nagy része is muszlim közvetítéssel jutott vissza a nyugati keresztényekhez.
A középkori muszlim világnak köszönhetünk egy sor tudományos vívmányt a filozófiában, az optika terén, a gyógyászatban, csillagászatban és persze a matematikában.
A középkori európai kalifátusokban kivételes vallási toleranciát gyakoroltak, így például az európai zsidóság a középkorban és a kora újkorban sokkal kedvezőbb körülmények között élhetett, mint a keresztény országokban.
Az iszlámellensség már a középkorban is politikai fegyver volt, a keresztes hadjáratok például nagyban segítették a gyengélkedő pápaságot abban, hogy megszilárdítsa a befolyását a vele vetélkedő világi uralkodók felett. Az Oszmán Birodalom hódító hadjáratai aztán jelentős lendületet adtak a nyugati keresztények muszlimellenességének. Ezeknek az emlékezetéből táplálkozott sok helyen a romantikus nacionalizmus ellenségképe is.
Ez a pár példa pusztán szemléltei, de nem írja le teljes mélységében azt a ténxyt, hogy a muszlim világ ezerháromszáz éve része az Európai kultúrának.
De nem beszélhetünk egységes muszlim közösségről: 1a második legnépesebb világvallásról van szó, amelynek közel kétmilliárd követője épp olyan sokféle, mint a keresztények világszerte.
Safo Omár, a Migrációkutató Intézet kutatási vezetője a muszlimok sokféleségéről és az európai politika muszlimellensségéréől is beszélgetett a műsorvezetővel – az interjú itt hallgatható teljes terjedelmében podcast formában..
A kérdésnek fájdalmas aktualitást ad a populista politikában elharapózó muszlimellenesség, valamint az a bénultság, amivel az európaiak Palesztina és Izrael konfliktusát kezelik.
A Középidő eheti adásának van egy ikertestvére is: az előző részben azt vizsgáltuk meg, hogyan mutálódik az antiszemitizmus a 21. században.
A nyugat-európai kulturális és politkai identitásnak egy DNS-szerű kettős spirálját alkotja az összefonódó antiszemitizmus és a muszlimellensség.
Egy magyar és egy török vendég csatlakozik Budapestről, Bécsből pedig két osztrák vendég, akik palesztin és bangladesi gyökereik által kapcsolódnak a témához.
Sayfo Omar a Migrációkutató Intézet kutatási vezetője, magyar Közel-Kelet kutató – vele magyarul beszélgettem, amelyet teljes egészében meghallgathattok podcast formában.
Priyanka Hutschenreiter osztrák kulturális antropológus, a londoni SOAS egyetemen doktorált, és a kutatásával, ő az Eurozine projektvezetője. A kutatásaiban dél-ázsiai és európai muszlimok vallásos és szekuláris tapasztalatait vizsgálja queer feminista elméleti szemszögből.
Amani Abuzahra író filozófiából doktorált és az osztrák médiában az egyik legismertebb megszólaló az Iszlám kultúra és a muszlimellenes rasszizmus témáiban.
Zeynep Feriha Demir kulturális menedzser, a műsorunk egyik gyártásvezetője, és mellete fesztiválok és filmrpojektek felelőse, így például a BalkanDance kollektíváé. Zeynep Isztambulban nevelkedett, de pár éve Budapesten tanult és dolgozik.
Köszönjük az Alte Schmiede Kunstvereinnak és az Andrássy Egyetemnek, hogy vendégül láttak minket!
Ez a műsor az Eurozine és a Display Europe produkciója. Média partnereink a bécsi Okto TV és Magyarországon az Átlátszó.
Ez a talk show az Európai Unió Kreatív Európa Programja és az Európai Kulturális Alapítvány társfinanszírozásával készül.
A műsorban kifejtett nézetek és vélemények csak a felszólalóké és a szerzőké, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) véleményét. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem tehető felelőssé értük.
Rosszul indult az iskolai mobilkorlátozás a magyar iskolákban, de szükség van a szabályozásra. Kinek a felelőssége beavatkozin a képernyő-függő gyerekek...
Soha nem született ennyire kevés gyerek Magyarországon. Mi a baj a népességfogyással és miről tehetnek a szingli hordák?
A magyar kormány nyíltan az orosz invázió pártját fogja és ezért lobbizik az EU-ban. Három év teljes körű háború után Ukrajna most kulcsfontosságú szövetségest veszített Trump hatalomra kerülésével. kihez fordulnak, milyen stratégiát választanak az ukránok most?
Fellélegzett a nemzetközi közvélemény: Izrael tűzszüneti megállapodást kötött a Hamásszal. Sok európai azért is örül, hogy most egy ideig nem kell erről a konfliktusról gondolkodnia. A Középidő új, páros adásában megnézzük, miért nem értjük, nem merjük érteni a kérdést.